  | 
         
        
            | 5. kép: Az Erzsébet híd | 
         
        
            |   | 
         
        
              | 
         
        
            | 6. kép: Az Újpesti vasúti híd | 
         
    
 
A Horthy Miklós (Petőfi) híd 193337-ig épült. Az Árpád híd építését a második világháború kirobbanása állította meg. 
A második világháború végén valamennyi budapesti hidat felrobbantották. Helyettesítésükre a Margit híd és az Erzsébet híd mellett, továbbá a Ferenc József híd, a Horthy Miklós híd és az Összekötő vasúti híd roncsainak felhasználásával cölöphidak, majd pontonhidak épültek a szükségközlekedés fenntartására. Ugyanakkor nyomban megkezdődött a félállandó Kossuth híd építése. Ezt a hidat nem egészen egy év alatt sikerült forgalomba helyezni. Ennek a hídnak a felépítésekor a gyorsaság volt a fő cél. Nem kerülhetett régi pillérekre, azok környezetét a felrobbantott hidak roncsai foglalták el. A roncsok időt rabló kiemelését már jórészt úszódaruk végezték, amelyeknek tervezése még a háború alatt, építése pedig 1945 elején megindult. Ez lényegesen gyorsította a roncskiemelést, s később, a hidak újjáépítésekor új, a hagyományosnál olcsóbb és gyorsabb szerelési technológiát tett lehetővé. A Kossuth híd 1946. január 18-án nyílt meg a forgalom számára. A félállandó Kossuth hidat az újjáépített Lánchíd megnyitása után a forgalom elől elzárták, majd 1960-ban lebontották. 
A közúti hidak közül elsőnek a Ferenc József híd épült újjá, amelyet Szabadság híd néven 1946. augusztus 20án adtak át a forgalomnak. 
A Margit híd két ütemben 1947. november 16.-ra, és 1948. augusztus 1-jére készült el. 
A Lánchíd 1949. november 20-ára, első megnyitásának száz éves évfordulójára épült újjá. 
Utána új hidat avattak: az Árpád hidat. A háborút megelőzően már épülőfélben volt, s amelynek az óbudai szakasza a főmederig terv szerinti szélességben el is készült. A második világháború végén sértetlenül maradt pilléreire a tervezettnél jóval keskenyebb vasszerkezetet építettek és a hidat 1950. november 7-én forgalomba helyezték. (A híd 1956-ig Sztálin nevét viselte.) 
A Horthy Miklós híd két évre rá, 1952. november 25-én Petőfi híd néven került forgalomba. 
Az új Erzsébet híd 1964. november 20-án nyílt meg. 
A vasúti hidak közül az Összekötő vasúti Duna híd ideiglenes szerkezettel 1946. október 31-én készült el. Végleges jelleggel, az egyik vágányt 1948. szeptember 8-án, a másikat 1953. június 22én adták át a forgalomnak. Az Újpesti vasúti híd 1955. május 21-re készült el, a mai napig „ideiglenes" jelleggel. 1984-ben az Árpád hidat kiszélesítették, két, három-három nyomú közúti híd épült mellé egyik a ki-, a másik a befolyási oldalon. 
A főváros körül kiépülő M0 autópálya gyűrű átvezetésére 1990-ben létesült a főváros déli határánál új dunai átkelés, a Hárosi Duna-híd. Kivitelezését a Hídépítő Vállalat nemzetközi pályázaton, alternatív megoldásával nyerte el. Majd 1995-ben a Déli összekötő vasúti híd mellett, új pilléreken felépült a Könyves Kálmán körút átvezetésére a már régen esedékes Lágymányosi-híd. 
 
A Duna hidak kezelése 
A budapesti közúti Duna-hidak felügyelete és karbantartása, kezelése a Lánchíd megváltásától kezdődően a Pénzügyminisztériumhoz tartozott, amit a vámjövedelmek beszedése és kezelése indokolt. A Pénzügyminisztérium illetékessége a hídvámok eltörlését követően még egy ideig megmaradt, azonban célszerűnek mutatkozott a hidak felügyeletét és karbantartását a Kereskedelemügyi Minisztérium hatáskörébe áttenni, amit az 1921. évi XXIII. törvénycikk rendelt el. Ez a minisztérium volt akkoriban a közlekedésügyek főhatósága. 
A budapesti közúti Duna-hidak fenntartásáról 1921. július l-jétől kezdődően a második világháború utolsó évéig, 1944-ig gondoskodott ez a főhatóság. Ekkor vette át ezt a tevékenységet a Főváros. A hidak felrobbantását követő teendők az egész ország összefogását igényelték, ezért célszerű volt az újjáépítés feladatát és felelősségét átmenetileg ismét miniszteri szinten irányítani. A „hídcsatát" a Közlekedésügyi Minisztérium irányította. A hidak újjáépítése után ez az ügykör 1950 évégig a minisztériumé maradt. A Magyar Állam tulajdonát képező Duna-hidak fenntartásáról 1951. óta a Főváros erre létesített szakszolgálata útján gondoskodik. 1994-ben a Duna-hidak is Budapest Főváros Önkormányzata tulajdonába kerültek, ezen belül a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya gyakorolja a kezelői jogokat, míg a hidak üzemeltetési feladatát megbízásukra, felügyeletük alatt jelenleg a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. végzi. 
A budapesti Duna-hidak néhány főbb adata 
 
    
        
            | Híd | 
            Épült | 
            Építés | 
            Össz hossz (m) | 
            Nyílások | 
            Szélesség | 
            Alapozás mód  | 
            Felszerkezet | 
            2002 forg.jármű/nap ezer | 
         
        
            | Szám (2) | 
            Legnagyobb (m) | 
            Össz (m) | 
            Közútút sáv  | 
            Vágány (3) | 
            Min (1) | 
            Súly (t) | 
         
        
            | Árpád | 
            1939-50 | 
            új | 
            928 | 
            12 | 
            103 | 
            13,0 | 
            2x1 | 
            2v | 
            sík vb. keszon | 
            F | 
            8405 | 
            ~150 | 
         
        
            | 1981-84 | 
            szélesítés | 
              | 
              | 
              | 
            35,4 | 
            2x3 | 
            2v | 
            vb. cölöp | 
            A | 
            5500(v) | 
              | 
         
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
            8400 (k) | 
              | 
         
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
            (5) | 
              | 
         
        
            | Margit | 
            1872-76 | 
            új | 
              | 
              | 
              | 
            16,9 | 
            2x1 | 
            2v | 
            vas keszon | 
            K | 
            5012 | 
            ~87 | 
         
        
            | 1935-37 | 
            szélesítés | 
            607 | 
            6+2 | 
            88 | 
            22,4 | 
            2x2 | 
            2v | 
            vas keszon | 
            F | 
            2400 (4) | 
              | 
         
        
            | 1947-48 | 
            újjáépítés | 
              | 
              | 
              | 
            25,0 | 
            2x2 | 
            2v | 
              | 
            F | 
            5183 | 
              | 
         
        
            | Margit szárnyhíd | 
            1899-1900 | 
            új | 
            71 | 
            1 | 
            70 | 
            12,0 | 
            2x1  2x1 | 
              | 
            Sík | 
              | 
            526 | 
              | 
         
        
            | 1947-48 | 
            újjáépítés | 
              | 
              | 
              | 
            13,2 | 
              | 
              | 
            - | 
              | 
            250 (4) | 
              | 
         
        
            | Kossuth | 
            1945-46 | 
            ideiglenes | 
            355 | 
            9 | 
            80 | 
            13,7 | 
            2x1 | 
              | 
            vb. cölöp | 
            F | 
            750 | 
            1960-ban elbontva | 
         
        
            | Lánchíd | 
            1839-49 | 
            új | 
              | 
              | 
              | 
            14,0 | 
            2x1 | 
              | 
            Sík | 
            K | 
            2140 | 
              | 
         
        
            | 1913-15 | 
            átépítés | 
            380 | 
            3 | 
            203 | 
            14,8 | 
            2x1 | 
              | 
            Sík | 
            C,F | 
            5194 | 
              | 
         
        
            | 1947-49 | 
            újjáépítés | 
              | 
              | 
              | 
            14,8 | 
            2x1 | 
              | 
              | 
            C,F | 
            3000 (4} | 
            ~35 | 
         
        
            | Erzsébet | 
            1898-1903 | 
            új | 
            380 | 
            3 | 
            290 | 
            18,0 | 
            2x2 | 
            2v | 
            vas keszon | 
            Carb F | 
            11180 | 
            ~ 100 | 
         
        
            | 1960-64 | 
            új híd | 
              | 
              | 
              | 
            27,1 | 
            2x3 | 
            (2v) | 
            + vb. keszon | 
            A, F kábel | 
            6300 | 
              | 
         
        
            | Szabadság (Ferenc J.) | 
            1894-96 | 
            új | 
            334 | 
            3 | 
            175 | 
            20,1 | 
            2x1 | 
            2v | 
            vas keszon | 
            F | 
            4900 | 
              | 
         
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
            +1200 | 
            ~17 | 
         
        
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
              | 
            ellensúly | 
              | 
         
        
            | 1945-46 | 
            újjáépítés | 
              | 
              | 
              | 
            20,1 | 
            2x1 | 
            2v | 
            _ | 
            F | 
            2300 (4) | 
              | 
         
        
            | Petőfi (Horthy M.) | 
            1933-37 | 
            új | 
            514 | 
            3+6 | 
            154 | 
            22,7 | 
            2x2 | 
            2v | 
            vas és vb. | 
            F | 
            8000 | 
              | 
         
        
            | 1950-52 | 
            újjáépítés | 
              | 
            3+6 | 
              | 
            25,6 | 
            2x2 | 
            2v | 
            keszon | 
            F | 
            7560 | 
            ~ 76 | 
         
        
            | 1979-80 | 
            pálya átép | 
              | 
            3+4 | 
              | 
            25,6 | 
            2x2 | 
            2v | 
            vb. cölöp | 
              | 
              | 
              | 
         
        
            | Lágymányosi | 
            1992-95 | 
            új | 
            494 | 
            6 | 
            98 | 
            305 | 
            2x2 | 
            [2v] | 
            fúrt vb-cölöp | 
            A | 
            6280 | 
            ~90 | 
         
        
            | M0 Hárosi | 
            1987-90 | 
            új | 
            770 | 
            9 | 
            108 | 
            17,5 | 
            2x2 | 
              | 
            fúrt vb-cölöp | 
            A | 
            4340 | 
            ~50 | 
         
        
            | Újpesti vasúti | 
            1894-96 | 
            új | 
              | 
            7+1 | 
            92 | 
            7,5 | 
              | 
            1v | 
            vas keszon | 
            K | 
            ? | 
              | 
         
        
            | 1932 | 
            erősítés | 
            665 | 
            7+1 | 
            91 | 
            7,5 | 
              | 
            1v | 
            - | 
            F | 
            ? | 
              | 
         
        
            | 1953-55 | 
            proviz. | 
             |  |   |    |